• april 03 12:29

    Nieuwsbrief 2

    Geschreven door : Else Goossensen, speltherapeut - reactie(s) : 0

Beste ouder/verzorger,

Misschien zijn jullie inmiddels een beetje gewend aan de nieuwe situatie, hebben jullie je draai wat gevonden. Maar misschien is de druk de afgelopen dagen alleen maar toegenomen thuis. Met deze 2e nieuwsbrief hoop ik jullie wat ideeën te geven die je kunt doen om de ontspanning erin te houden.

Voor ons als volwassenen is dit een tijd waarin je stress, angst of dreiging kan voelen. En dit geldt natuurlijk net zo goed voor je kind. Kinderen voelen onze spanning, logisch. Dat geef niet. Je mag het ook zien als een kans om je kind te laten zien hoe jij hier mee omgaat. Neem voldoende tijd om ’s te luisteren naar je kind. Waar denkt hij/zij eigenlijk over na in deze tijd?

Als je merkt dat je kind meer wil weten over corona dan zou je kunnen kijken op: https://dewegwijzer.org/. Deze psychotherapeuten hebben een kinderverhaal gemaakt over dit virus en er kleine verwerkingsopdrachtjes bij gemaakt. Ook voor jullie als ouders hebben ze trouwens een online brochure op hun site gezet.

Je deelt makkelijker je zorgen met iemand als je samen een band hebt. Daarom vandaag een paar spelletjes die je kunt doen om die band met je kind te versterken.

  • Tekening maken op de rug van je kind. Ga achter je kind zitten; je kind zit met zijn/haar rug naar je toe. Doe alsof de rug van je kind een schoolbord is. Veeg de rug dus eerst ‘schoon’. Maak rustige, voorspelbare bewegingen. Daarna kan je iets tekenen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: het weerbericht van morgen, een letter of woord, een smiley waarmee je tekent hoe je je voelt, etc. Door rustige bewegingen te maken en intussen zachtjes te praten kan je je kind helpen om rustig te worden. Teken wel stevig genoeg, zodat het niet gaat kietelen.
  • Touw lopen ... om even weer letterlijk met je voeten op de grond te komen. Neem een dik touw van een meter of 5 en leg dit op de grond. Je kunt het in een leuke vorm leggen, in een letter, of gewoon in een rechte lijn. Laat je kind nu met blote voeten (of met sokken aan) over dit touw lopen. Voor oudere kinderen kan je het moeilijker maken door te vragen of je kind een blinddoek om wil doen. Kan je kind raden welke vorm/letter het is? Je kunt ook op een paar plekken langs het touw een ‘station’ maken waar iets ligt. Kan je kind zonder te kijken met de voeten voelen welk voorwerp je hebt neergelegd?
  • Tekenen zonder praten. Neem als het kan een groot papier, bijv. A3-formaat. (Als je dit niet hebt is A4 ook oké. Of je plakt 2 A4tjes aan elkaar) Leg alle potloden of stiften klaar … en vanaf nu ben je stil. Kijk elkaar aan…. Wie begint er? En ja… wat tekent de ander eigenlijk? Mag je de tekening van je kind aanvullen, mag je op de ‘helft’ van de ander komen met je stift? Lukt het om een gezamenlijke tekening te maken, of worden het 2 hele verschillende helften?

Allemaal vragen waar niemand het antwoord op heeft. Ga het samen maar ontdekken. Er is geen goed of fout! Gewoon samen lol hebben om de gekke vormen of tekening is genoeg. Het gaat niet om het (mooie) eindproduct, maar om het gezamenlijke proces om zonder praten op elkaar af te stemmen.

Tot slot: zorg goed voor jezelf. Baken je eigen tijd en ruimte af op een manier die duidelijk is voor je kind(eren) en andere huisgenoten. Als je werkt met een dagplanning dan zou je met een kleur kunnen aangeven op welk moment jij als ouder even niet gestoord mag worden. Maak samen met je kind 2 lijstjes:

  1. Welke dingen mag je kind doen of pakken zònder met jou te overleggen?
  2. Voor welke dingen moet je kind éérst met jou overleggen?

Laat je kind deze lijstjes zèlf schrijven of tekenen! Op die manier voelt je kind zich betrokken en wordt het een lijstje waar je kind zelf de verantwoordelijkheid voor voelt.

Niemand is perfect. Lukt het niet om bovenstaande spelletjes met plezier te spelen? Laat het dan zitten en bedenk iets wat bij jullie past. Maak het jezelf èn je kind niet te moeilijk en verwacht niet het uiterste van jezelf. Succes!

 

Berichten
Bezig met het laden...
Naam *
Email
Commentaar *